1001070511 |
El disseny de preguntes investigables a secundària: preparant els alumnes per a la participació ciutadana en la recerca a través de visites EscoLab |
2016-2017 |
Curs. Secundària Obligatòria |
|
|
|
21/10/2016 - 25/6/2017 (15 hores) de 1:07h a h |
|
Lloc per determinar |
|
(Catalunya)  |
|
|
Format |
Presencial |
Organització |
Consorci d'Educació de Barcelona
|
| |
|
|
| |
Inscripció |
12/09/2016 - 28/09/2016 |
|
|
Descripció i Metodologia: |
El curs s’orienta a capacitar els docents de secundària per a la dinamització, foment i avaluació de l’esperit de recerca e innovació en els seus alumnes. En aquest sentit, el curs vol donar eines al professorat per:
1) proposar i gestionar una discussió productiva a l’aula sobre què vol dir fer recerca, quin és el paper de la recerca a la societat, qui i com son els investigadors e innovadors, etc.
2) fomentar la participació activa dels estudiants en la recerca real (per exemple de centres de recerca) a través del disseny de preguntes investigables
3) avaluar objectivament la qualitat de les preguntes investigables dels alumnes
En el context de les visites a centres de recerca del programa EscoLab, el curs s’organitza amb la següent estructura formativa:
- 1r trimestre:
2 sessions de formació presencial pre-visita EscoLab de 4h (dissabtes matí, de 9 a 13h)
- 2n trimestre:
treball on-line a l’aula de preparació pre i reflexió post visita EscoLab (4h)
- 3r trimestre:
1 sessió presencial de presentació de tasques realitzades (cloenda “Tinc una idea”, 3h)
El curs serà coordinat per Digna Couso i Cristina Rodríguez Simarro del Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica de l’UAB (CRECIM- UAB).
|
| |
Objectius |
-Capacitar el professorat per la formació en el disseny innovador i creatiu de preguntes investigables per part de l’alumnat de la ESO, batxillerat i cicles formatius utilitzant i adaptant material d’aula per la promoció del disseny de preguntes de recerca reals i realistes (investigables)
-Compartir i reflexionar sobre la diversitat d’objectius, tant formatius com orientadors, que poden tenir les oportunitats de contacte entre alumnat de secundària i personal investigador d’institucions d’innovació i recerca.
-Reflexionar sobre la naturalesa de les ciències i el coneixement científic i la imatge social de la ciència que transmetem docents, investigadors, mitjans, etc. als alumnes i l’efecte d’aquestes visions en les tries de carreres i resultats.
-Sensibilitzar-se sobre els nous paradigmes de recerca del marc de la Recerca e Innovació Responsables (RRI) que involucren fer partícip de la ciència a la ciutadania
|
| |
Continguts |
-La naturalesa de la recerca i la innovació científica, avui dia. Idees de la filosòfica i la sociologia de la ciència.
-La recerca e innovació socialment responsable i participativa: paradigma RRI
-Les preguntes investigables com a inici de tot procés de recerca
-La promoció de la recerca en l’alumnat de secundària
|
| |
Formador/a |
Digna Couso Lagarón
|
| |
Avaluació |
El professorat participant haurà d’omplir un parell de breus qüestionaris pre i post de reflexió sobre els continguts del curs al finalitzar cadascuna de les sessions presencials.
El professorat participant també haurà de documentar la seva activitat a l’aula entorn la preparació abans, gestió durant i reflexió post visita EscoLab i d’aportar evidències dels resultats dels seus alumnes respecte l’elaboració de preguntes investigables i paradigma RRI (portafoli)
Per últim, també es valorarà la participació activa del professorat en el curs i el aconseguir una bona participació del seu alumnat en l’activitat d’elaboració de preguntes investigables “Tinc una idea”
|
| |
Requisits de certificació |
Per obtenir el certificat de l’activitat s’ha de realitzar el 80% d’hores presencials i aportar evidències dels resultats dels seus alumnes respecte l’elaboració de preguntes investigables i paradigma RRI.
|
| |
Persones destinatàries |
Professorat de l’àrea científic-tecnològica de la ESO, batxillerat i cicles formatius interessat en engegar processos de recerca e innovació amb els seus alumnes i en treure el màxim profit pedagògic de les sortides i altres oportunitats de conèixer centres de recerca i científics de primera ma. Per vehicular aquestes sortides la formació es vincularà a la participació en activitats del programa EscoLab.
|
| |
E-mail |
mmolinsg@bcn.cat
|
| |
|
|
Calendari |
Sessió 1 |
divendres |
21/10/2016 |
0107 |
1100 |
Sessió 2 |
dissabte |
05/11/2016 |
- |
|
Sessió 3 |
dissabte |
19/11/2016 |
- |
|
Sessió 4 |
dimarts |
25/07/2017 |
0107 |
1100 |
|
| |